Nyskapende interaktivt undervisningsopplegg

En hel dag med dypdykk i globale temaer, med spenning, utfordringer og overraskelser via sms, laptop og rollespill. Og ikke minst mye kaffe. Det interaktive undervisningsopplegget ToughRoad byr på en unik måte å lære på, gjennom at deltagerne selv kastes inn i en for mange ukjent bit av virkeligheten.

Det siste året har KFUK-KFUM Global testet og introdusert undervisningsopplegget ToughRoad for bruk i folkehøgskolene. ToughRoad tar utgangspunkt i at vi lærer bedre gjennom det vi selv opplever, enn det vi bare blir fortalt. Derfor tar vi deltagerne med i et interaktivt spill, der de blir kastet inn i den globale handelen med kaffe. Opplegget er inspirert av data- og rollespill, og spillet spilles både virtuelt på datamaskiner og fysisk i spillstedets lokaler på en gang. Deltagerne får leve seg inn i en rolle i kjeden som får kaffen fra produsent til forbruker, fra kaffebønder og omreisende handelsmenn, til ledere banker og i internasjonale kaffebrands. Gjennom spillet får de oppleve ulikhet og urettferdighet, men også hvordan global handel med råvarer fungerer, og strategier som kan gjøre handelen mer rettferdig. Kaffehandelen er et godt eksempel på hvordan all handel med råvarer fungerer, og hvordan handelsforholdene er med på å skape og gjenskape global ulikhet.

Til alle folkehøgskolene

«ToughRoad kan tilpasses til forskjellige målgrupper», forteller Geir Storli Jensen, prosjektleder for ToughRoad i KFUK-KFUM Global, «men etter dette første året har vi spesielt gode erfaringer fra folkehøgskolene». Spillet er gjennomført på blant andre Valdres, Rønningen og Sunnfjord folkehøgskole, som allerede har etablerte samarbeid med KFUK-KFUM Global.  «Folkehøgskolene er en spesielt god arena for å spille ToughRoad fordi de deler samme grunnidé som oss, at læring ikke trenger å være om lesing og eksamener, men om å gjøre det man skal lære. Nå gleder vi oss til også å kunne tilby ToughRoad til alle de andre folkehøgskolene i Norge» sier han.

Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) var med å anbefale KFUK-KFUM Globals søknad om støtte fra Norad før ToughRoad ble lansert i Norge, og mener spillet er svært aktuelt for alle folkehøgskoler. «Enten det er for å styrke skolens fokus på rettferdig handel som Fairtrade-folkehøgskole, som del av skolens internasjonale uke, eller til andre anledninger, så er ToughRoad et godt pedagogisk verktøy», sier Brita Phuthi, internasjonal sekretær i Folkehøgskolerådet.

Spillet gjennomføres av en gruppe frivillige med sterkt engasjement mot global ulikhet, og som har fått grundig opplæring i de ulike temaene og aspektene ved spillet. Spillet egner seg godt som et utvidet lørdagsseminar, og det finnes opplegg både for forarbeid og etterarbeid for de som ønsker å følge opp noen av temaene.

Fakta:

Hva: Interaktivt undervisningsopplegg om global handel, ulikhet og utvikling. Tar opp temaer som ulikhet, fairtrade, utviklingsproblematikk og global handel. Passer for grupper på 70-200 deltagere.

Tidsramme: Spillet tar 5-6 timer inkludert alt av instruksjoner, faglig oppsummering og lunsjpause.

Pris: Spillet koster 6000 kroner, som dekker materiell, transport for 5-6 frivillige fra KFUK-KFUM Global og kostnader ved spillet.

Les mer på www.toughroad.org

For spørsmål og bestilling, kontakt geir.jensen@yglobal.no

Film fra ToughRoad på Rønningen fhs: https://vimeo.com/77495418

Frivillige i KFUK-KFUM Global sier:

Børge Hatch Fure: ToughRoad er en kreativ og leken måte får innblikk og innsikt i hvordan råvarehandel skjer, fra de fattige til de rike. Også får man kjenne på kroppen hvor urettferdig det faktisk er!

Hanna Marie Lindahl: ToughRoad engasjerer, sprer kunnskap og får ungdommer til å se utover seg selv. Det er læring på en kreativ, leken og nytenkende måte, så selv de som i utgangspunktet er uinteresserte rives med!​

Jørgen Ljønes: Når du er med på ToughRoad opplever du selv hvordan det er å være med i verdens kaffehandel. Det er noe helt annet enn å lese eller bli fortalt av andre hvordan det er.