Nye medlemmer av IU høsten 2016

Vi takker for innsatsen til Kristine E. Morton (FHS Nord-Norge) og Geir Prøven (Elverum FHS) og ønsker velkommen til Jakob Steenberg Thompson (Sund FHS), Tommy van Pelt (Agder FHS) og til fast vikar høsten 2016, Silje Ødegård (Fredly FHS). I tillegg er Roseane dos Reis (Fana FHS) valgt som vararepresentant for Folkehøgskoleforbundet. Her følger en liten presentasjon av de nye medlemmene:

Silje Ødegård er lærer på bistandslinja (Wanderlust – Bistand: Øst-Afrikka) på Fredly folkehøgskole på tredje året. Hun har bachelor i sosialt arbeid og fire moduler i Afrika studier ved NTNU. Silje har jobbet litt som sosionom i Norge innen barne -og voksenpsykiatri, før hun tilbrakte 7 år i Mongolia, hvor hun jobbet med bistandsprosjekter med fokus på barns rettigheter for Norsk Luthersk Misjonssamband.

Jakob Steenberg Thompson er lærer på FN og internasjonal politikk ved Sund FHS på niende året. Før dette jobbet han som prosjektkoordinator for Toleranse Nord-Trøndelag under Nord-Trøndelag Fylkeskommune. Jakob har også jobbet to år i Norad som fagrådgiver på IKT i utviklingssamarbeidet, et år som kommunikasjonsekspert ved hovedkvarteret til FNs organisasjon for landbruk og ernæring (FAO) i Roma, og to år som opplærings- og kommunikasjonsansvarlig i et FAO-prosjekt i Kambodsja. Jakob har tittelen forstkandidat (hovedfag i skogfag) fra Ås og har PPU fra Trondheim.

Tommy van Pelt er lærer på Global utvikling-linja på Agder folkehøgskole, nyoppstartet linje i inneværende skoleår. Han var vikar på reiselivslinja året før, og har tidligere jobbet 6 år på Lundheim folkehøgskole på global linja med freds- og bistandsfokus. Mellom Lundheim og Agder folkehøgskole jobbet Tommy 4 år med informasjonsarbeid og fundraising i Strømmestiftelsen.  Tommy er utdannet som lærer og har studert tverrkulturell kommunikasjon, historie, norsk som andrespråk og religionsstudier.

Roseane dos Reis har bachelor i språk og kultur ved Universitet i Sao Paulo, Brasil, samt 2 år med pedagogikk. Hun har også bodd i Frankrike og Italia der hun utdannet seg som skuespiller. Roseane har jobbet på Fana siden 2005 (Italialinja), og startet Brasil-linja i 2010. Linjen ble så hetende "Community". I år har "Community" mer fokus på globale utfordringer og har fått navnet "Rettferdighet i Verden". I tillegg til å jobbe på Fana, er Roseane profesjonell skuespiller og jobber for Sykehusklovnene.