Nyhet:Fairtrade Folkehøgskole

Internasjonalt utvalg i folkehøgskolen (IU) har i samarbeid med Fairtrade Norge utarbeidet kriterier for å bli sertifisert som Fairtrade-folkehøgskole.

IU ønsker å fremme gode handlingsalternativer for en mer rettferdig verden og det å satse på Fairtrade merkede produkter (rettferdig handel) er en av mange gode veier å gå. Ved å kjøpe Fairtrade merkede varer sier vi klart fra om at arbeidere skal få minimum nasjonalminstelønn, organisasjonsfrihet, demokrati på arbeidsplassen, tryggere arbeidsforhold og at kvinners posisjon blir styrket. Fairtrade driver også utvikling av produkter og har sosiale tiltak gjennom Premium ordningen. Ved å handle rettferdige varer er vi med på å bekjempe fattigdom og utrygge leve- og arbeidsvilkår ved stabil råvarebetaling, direkte handel og tryggere arbeidsforhold.

Kriteriene for å bli Fairtrade folkehøgskole består blant annet av at elever og ansatte ved folkehøgskolen bruker minst 3 Fairtrade merkede varer på skolekjøkkenet og på personalrommet. Folkehøgskolen skal også fremme at de er en Fairtrade folkehøgskole ved minst to anledninger pr år. Alle kriteriene kan lastes ned her. Kontakt Internasjonalt Utvalg ved Brita Phuthi eller Fairtrade Norge ved Henning Johansen for mer informasjon eller spørsmål. Du kan lese mer om Fairtrade her.