Fairtrade på Folkehøgskolekontoret

Folkehøgskolerådet har, sammen med kontorfellesskapet i Øvre Voll gate, inngått rettferdig kaffe-, te- og snacksavtale med Friends Fair Trade. Diplomet henger som synlig bevis på at folkehøgskoleorganisasjonene engasjerer seg for en mer rettferdig verden gjennom å støtte rettferdig handel.

Merkeordningen Fairtrade er med å forbedre arbeids- og levevilkårenFriends Fair Tradee for bønder og arbeidere i fattige land. De sikres en rettferdig minstepris og en Fairtrade bonus.

Bonusen går til felles prosjekter i lokalsamfunnet, blant annet innen helse og utdannelse.

Med andre ord, ved å inngå en slik avtale er man med på å gjøre en forskjell for mennesker som lever under helt andre vilkår enn oss.

Åtte folkehøgskole har pr. i dag inngått en lignende avtale med Fairtrade Norge. Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen jobber for at flere folkehøgskoler inngår avtale med Fairtrade Norge og slik blir godkjent som Fairtrade-folkehøgskole. Mer informasjon om ordningen fås ved å kontakte internasjonal sekretær, Brita Phuthi:  brita@folkehogskole.no

IMG_6272

Varenene bestilles igjennom: http://www.friendsfairtrade.no/ som har et rikt utvalg av produkter.