Vi ser at det nytter!

Hvordan klarer 120 folkehøgskoleelever å samle inn 1,5 millioner kroner i bistandspenger i løpet av et skoleår? Ved Sagavoll folkehøgskole i Gvarv setter elevene stadig nye innsamlingsrekorder.

Tekst: Marit Asheim

Det er hektisk aktivitet i et klasserom på folkehøgskolen. Prosjekt Øst-Afrika er inne i sin avslutningsuke, og alle de 120 elevene på Sagavoll folkehøgskole er sysselsatt ute på jobb. Det krever planlegging, koordinering, ståpåvilje og impulsivitet for å holde tak i det hele. – Akkurat nå er vi litt slitne, men det har vært veldig gøy også, sier Julianne Stokkeland (19) fra Vennesla.  – Jeg har fått et nytt syn på bistand av å være engasjert her, forteller Simon Vinnes (19) fra Bergen.  – Gjennom dette prosjektet har jeg sett hvor mye arbeid som legges ned i bistand, hvordan pengene kommer frem og ikke minst at det nytter å bidra. Jeg er rett og slett imponert, sier han.

Bilde: F.v. Julianne Stokkeland, Julie Vik Oanes og Simon Vinnes koordinerer vaktlister for alle de 120 elevene på Sagavoll folkehøgskole som er ute på arbeidsuke i nærmiljøet.

Les hele saken på folkehøgskolebloggen: http://blogg.folkehogskole.no/2016/05/26/vi-ser-at-det-nytter/