Globalt medborgerskap i folkehøgskolen

Hva er globalt medborgerskap? Hvordan kan vi være med å danne globale medborgere i folkehøgskolen? Hva gjøres på folkehøgskolene i dag og hva kan vi gjøre annerledes, mer eller mindre av for å bidra til bærekraftig utvikling i folkehøgskolen? Dette var noen av spørsmålene vi diskuterte i løpet av de to dagene rundt 50 elever og 20 ansatte i folkehøgskolen møttes på Internasjonalt seminar 22.-23. november.

Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) har de siste årene arrangert Internasjonalt seminar for folkehøgskoleansatte- og elever to dager i november. I fjor handlet det om folkehøgskolereisen mens i år var temaet «Globalt medborgerskap i folkehøgskolen».

Det var mange spennende og interessante foredragsholdere. Vi hadde blant annet foredrag om hva det vil si å være en globale medborger av Arezo Banafsheh og Marianne S. Jepsen. Etterfulgt av konkrete eksempler fra Röda Korsets folkhögskola i Sverige og Vestjyllands Højskole i Danmark på hva man kan gjøre i forhold til å danne globale medborgere som jobber for menneskerettigheter og bærekraftig utvikling. Gode eksempler fikk vi også fra norske folkehøgskoler, og Lene Espelund fra Arbeiderbevegelsens folkehøgskole var en av dem som kom med mange tips – blant annet om «flippover» arket som du kan benytte om og om igjen. Lene hadde med seg et slikt «whiteboard» ark og viste hvordan det statiske arket kunne henges opp på mange ulike underlag. Har du et slikt ark i lomma og en whiteboard-tusj har du alt du trenger for tavleundervisning enten du er inne eller ute. Et godt og bærekraftig verktøy.

Etter de gode eksemplene i plenum kom det mange flere gode forslag til hva elever og ansatte kan gjøre på sine folkehøgskoler for en bærekraftig utvikling. Her kom forslag som byttedag, bli Fairtrade-folkehøgskole, begrense papirbruk ved å bruke nettbaserte verktøy, mer samarbeid og utveksling av ideer mellom folkehøgskoler og konkurranse om hvilke internatavdeling på skolen som bruker minst strøm. Nå gleder vi oss til å høre om alle gode tiltak som settes i gang i tiden som kommer.

Torsdagen ble avrundet med en fantastisk konsert av Carol og Thor Kvande. Carol har en utrolig fin stemme, utstråling og sjarm, og hun delte mange fine tanker om hva det vil si for henne å være en global medborger med oppvekst i Sør-Afrika og identitet derfra, samtidig som hun nettopp har blitt norsk statsborger. Carol klarte også å engasjere publikum og det ble både sang og rytmer fra deltakerne før konserten var over.

Per Christian Skauen, daglig leder i Kirkens Bymisjon Østfold, avsluttet seminaret med å fortelle om hans erfaringer fra å være global medborger i Vietnam gjennom Misjonsalliansen. Her fikk deltakerne også reflektert rundt stereotypier vi har om hverandre, hvordan vi kan jobbe med globalt medborgerskap i utlandet og hvilke verdier det er viktig å ta med seg i det arbeidet. Det var mange fornøyde deltakere som dro hjem fredag ettermiddag og mange uttrykte at det hadde vært et tankevekkende, inspirerende, kjempe bra og gøy – og ikke minst lærerikt seminar.