Fredly: 10. Fairtrade-folkehøgskole i Norge!

24. februar 2014 ble Fredly godkjent som Norges 10. Fairtrade-folkehøgskole! Skolen har lenge hatt et ønske om å bli Fairtrade-folkehøgskole, men hadde en utfordring med å finne leverandører som kunne levere Fairtrade-merkede produkter. At folkehøgskoler velger å jobbe for å bli Fairtrade-skole bidrar nettopp til å legge press på forhandlere til å øke tilbudet av Fairtrade-varer.

Etter en gjennomgang med leverandørene til skolen, klarte Fredly folkehøgskole endelig å få tak i nok produkter til å være kvalifisert til å bli Fairtrade-folkehøgskole. Skolen serverer nå kaffe, te, melis, ananas og banan til skolens elever og ansatte.

Fredag 21. mars kommer Henning Johansen fra Fairtrade Norge og holder seminar for skolen, samt overrekker diplom. - Denne dagen vil vi vie dette ekstra oppmerksomhet, forteller Ståle Sugustad, inspektør ved skolen. - I tillegg har vi fått tak i skilt som vil stå ved kaffekannene og te posene som viser at det er fairtrade produkter.

Endelig Fairtrade-folkehøgskole: Noen av dem som har engasjert seg i arbeidet med at skolen skulle bli Fairtrade-folkehøgskole, f.v. elev Matihas Boine og Ida Eide, kjøkkensjef Espen Eide, bistandslærer Silje Ødegård og elev Josefine Welhaven (foto: Fredly folkehøgskole).