To nye Fairtrade-folkehøgskoler

IU gratulerer Hardanger som 2. og Elverum som 3. godkjente Fairtrade-folkehøgskole i Norge!

Hardanger folkehøgskole ved internatleder Tim Friskorn sa i talen under markeringen: "Fairtradetankene passer sammen med våre linjer, etiske valgfag og vår tanke om bærekraftig miljø og utvikling av rettferdig handel og arbeidsforhold i fattige land, som har vist seg på vår tidligere solidaritetslinje. Hardanger folkehøgskole er også for en styrking av kvinnens posisjon, for demokrati og medbestemmelse på arbeidsplassen og mot barnearbeid i utviklingsland. Jeg som nederlender er spesielt fornøyd med å hjelpe til å gjennomføre fairtankene av stiftelsen Max Havelaar eller Fairtrade her på denne folkehøgskolen. Jeg er derfor takknemelig til alle som hjalp til å gjennomføre dette projektet og vil hermed overrekke sertifikatet til våre elevrepresentanter Sandra og Elise." Bildet er fra sangkvelden hvor det ble markert at Hardanger folkehøgskole er Norges 2. godkjente Fairtrade folkehøgskole. (Foto: Hardanger folkehøgskole).

Elverum folkehøgskole ved rektor Åsmund Mjelva (bildet) fikk overrakt Fairtrade-folkehøgskole diplomet 29. februar av Henning Johansen i Fairtrade Norge. Kravet er at skolen skal bruke kaffe, te og minst ett produkt til som er Fairtrade-merket, men Elverum Folkehøgskole nøyer seg ikke med bare tre produkter og har kjøpt inn følgende Fairtrade-merkede varer: kaffe, pulverkaffe, te, appelsinjuice, honning, sukker og bananer + div ingredienser som brukes i vegetarmat. Du kan lese mer om dette på Elverum folkehøgskole sinehjemmesider. Vi håper enda flere folkehøgskoler vil bli inspirert til å gjøre de nødvendige tiltakene for å bli Fairtrade-folkehøgskole og dermed være med å bekjempe fattigdom. (Foto: Elverum Folkehøgskole).