Molde folkehøgskole har blitt Fairtrade-skole

Molde er første folkehøgskole i 2017 som får status som Fairtrade-skole, og er nummer 19 i rekken Fairtrade-folkehøgskoler totalt. Molde er en folkehøgskole som engasjerer seg for en mer rettferdig verden på flere måter, og rektor, Helge Kjøll jr., er svært glad for at de nå har blitt en Fairtrade-skole.

Fairtrade produktene skolen så langt har gått til innkjøp av er te, kaffe og juice, og de staser etter hvert på å øke Fairtrade porteføljen sin. - Ved Molde folkehøgskole ønsker vi å ha fokus på internasjonal rettferdighet. Dette temaet setter vi ekstra fokus på i forbindelse med vår årlige internasjonale uke, forteller Helge, som også fikk utdelt Fairtrade-skole diplomet under denne uken, 1. februar.

- Vi ønsker å bevisstgjøre skolens elever på dette viktige temaet. Ved å bli en Fairtrade-skole gjør vi selv noe aktivt og konkret, noe som viser at vi ønsker å ta et samfunnsansvar. Vi deler Fairtrades målsetting om rettferdig handel ved sertifisering av råvarer som dyrkes i land hvor fattigdom, dårlige arbeidsforhold og miljøødeleggelser er utbredt, avslutter den engasjerte rektoren.

IU gratulerer!

På bildet: Rektor Helge Kjøll jr. og elevrepresentanter får diplomet fra Fairtrade Norge, overrekt av internasjonal sekretær i Folkehøgskolerådet, Brita Phuthi i forbindelse med elevseminaret "Pedagogikk for de rike".