Nye medlemmer i IU

Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen fikk i september grønt lys fra Folkehøgskolerådet om å utvide IU med to nye medlemmer. Brita Phuthi (internasjonal sekretær i Folkehøgskolerådet), Anders Hals (Sund Fhs) og Marte Skauen (Haugetun Fhs) utgjør nå IU sammen med våre to nye medlemmer Karine Risnes (Ringerike Fhs) og Ato Owusu-Addo (Borgund Fhs).

Ato har jobbet på Borgund folkehøgskole siden 2007, som lærer ved linjen Afrika Mangfold. Han er opprinnelig fra Ghana og har studert teater og statsvitenskap der. Da Ato flyttet til Norge jobbet han først som dramalærer på Fagerlia videregående skole før han begynte på Borgund folkehøgskole. Ato har ledet skoleturer til London, Ghana, Kenya og Tanzania. Han har også vært med i gruppen som har jobbet med «Reisens pedagogikk» i NKF og har blant annet skrevet om etikk på reisen. Ato er en mann med mye erfaring og kunnskap og den bruker han i sitt engasjement for en fredelig verden.

Karine er utdannet samfunnsgeograf og har blant annet jobbet i Latin-Amerikagruppene i Norge (LAG) før hun begynte å jobbe som lærer på linjen Global Solidaritet ved Ringerike Folkehøgskole nå i høst. Karine har mye reiseerfaring, spesielt fra Latin-Amerika, hvor hun også har jobbet som frivillig gjennom bl.a. LAG. I tillegg har Karine vært aktiv i solidaritetsarbeid i Norge gjennom ulike organisasjoner. Karine snakker flytende spansk og er utdannet tolk i offentlig sektor. Hun har også jobbet et år på Åsane folkehøgskole på Internasjonal solidaritetsarbeid-linja der. Karine er engasjert i det arbeidet hun gjør og er gjerne med på aksjoner for å fremme viktige saker.