Brown og Bondevik om utdanning og utvikling

Gordon Brown, tidligere britisk statsminister, og Kjell MagneBondevik deltok på et seminar i Molde 29. mai, i regi av Noregs Kristelege Folkehøgskolelag (NKF). En fullsatt Bjørnsonsal på Ricahotel Seilet fulgte spent det åpne seminaret kalt «Utdanning skaper utvikling».

Gordon Brown leder et internasjonalt høynivåpanel for utdanning, hvor også Kjell Magne Bondevik er med. Deres felles mål er å gi 61 millioner barn i verden som nå ikke får utdanning mulighet til skolegang innen 2015. Både Bondevik og Brown oppfordret under seminaret Norge og Stortinget til å gå foran, og øke bistandsmidler til utdanning.

Etter et innledende foredrag fra Gordon Brown, deltok de begge i en paneldebatt ledet av Dag Bredvei. Her deltok også Sarah Brown (konen til G. Brown), Ato Owusu-Adoo (lærer ved Borgund folkehøgskole) og Brita Phuthi (internasjonal sekretær i Folkehøgskolerådet).

Her ble det blant annet satt fokus på hvordan folkehøgskolene er med på å bidra til positiv utvikling, f.eks gjennom solidaritetsprosjekter i Sør og dannelse av globale medborgere i folkehøgskolen. Bondevik utfordret her også folkehøgskolene, med et ønske om at flere folkehøgskoleelever skulle få øynene opp for utdanningsbehovet i fattigere land, og selv kunne ønske å reise ut for å undervise og bygge opp skoler. Om lag 250 mennesker møtte opp til seminaret, både folkehøgskoleansatte, elever i videregående skole og andre interesserte. (Foto: Ørnulf Mathisen).

Se også NRKs reportasje fra besøket, eller les mer i Romsdals Budstikke.